29 januari 2011

Regnskogen

Oj vilken natt! Nelly har varit vaken så mycket. Efter att ha varit vaken mellan klockan tre och fyra beslöt jag mig för att ge henne lite ersättning och då somnade hon om i femtio minuter. Strax före fem stod hon återigen och såg så glad ut. Även om jag bara hade sovit i osammanhängande fyra timmar kunde man inte motstå det lilla charmiga knytet. Vid sex-tiden vaknade även Felix så då var det fullt liv här hemma igen.

Idag var det återigen dags för Felix att ha gympa och idag följde jag och Nelly med honom. Jag pratade med Felix innan om att han måste lyssna på fröknarna och göra som de säger och att jag sitter och väntar på honom i omklädningsrummet. Det gick inte så bra med något av det. Redan efter fem minuter kom Felix in och hämtade mig och sa att han var hungrig (vilket var en lögn för att få med mig). Fröknarna tyckte då att jag skulle stanna kvar där inne eftersom han verkar vilja det så gärna. Under alla de lekarna de har under uppvärmningen körde Felix sitt egna race. Han vägrade göra de övningarna som de andra gjorde. När det börjar bli dags för stationerna börjar det bli intressant igen. Idag fick de hänga i ringar, vilket Felix tyckte var den roligast stationen idag. De skulle dra sig upp och titta igenom ringen och det gjorde han galant. Han är stark vår lille Felix.



De lekte även en boll-lek och Felix stod och väntade bakom målet medan fröknarna förberedde leken. När han stod där ropade han ut till alla; "Här står jag i regnskogen". Det var det gröna nätet som ledde Felix till dessa tankar.


När boll-leken började lyssnade inte Felix heller. Barnen blev uppdelade i två lag och lika många bollar på varje sida. Barnen skulle skynda sig att rensa sin planhalva på bollar och kasta över till det andra lagets sida. Felix kastade åt alla håll och kanter och gick även över till motståndarsidan och kastade. Ja, vad ska man göra? Han verkade ha roligt i alla fall.

Felix var duktig på att städa efter det att leken var över.
När vi kom hem hade kusin Alexandra kommit som vi skulle passa några timmar. Det gick bra, men Felix fick öva på att dela med sig av sina leksaker, vilket han inte alltid är så bra på. Han sa att anledningen till att hon inte fick bära runt på hans saker var att det blir så stökigt. Det tänker han aldrig på annars så det var en ganska dum ursäkt. Barnen satt och kollade på Pippi Långstrump lite då och då mellan lekarna.


Nelly hon sliter varje dag för att resa sig upp på fötterna. Vi märker hur mycket starkare och stadigare hon blir för varje dag som går. Det är häftigt att se denna utveckling.


På kvällen tog pappa Ola med sig barnen ut för att gå en promenad och dela ut lappar till grannarna för vägföreningens räkning. När Ola berättade för Felix att de skulle gå runt och lägga lappar i en massa brevlådor fnös Felix och sa; "Nej, det kan väl brevbäraren göra".  Han följde ändå glatt med ut när vi kom på att han kunde leka brevbärare. När de kom hem över en timme senare sa Felix med en gång när han kom in; "Vilken tur att jag är hemma, för jag är så trött! Du förstår, pappa gick så fort så jag hann inte med riktigt." Stackaren somnade sedan gott när vi lade honom för kvällen.

Nelly somnade inte lika lätt idag så Ola hade med henne när han satt och kollade på film. Hon somnade så gott där och andades tungt och såg så trygg ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar