10 januari 2011

Nyfiken i en strut

Idag var det dags för Felix att börja på dagis igen efter det tre veckor långa jullovet. Han tyckte att det var roligt att åka dit i morse, men när han kom in ville han först inte leka för att han var så trött. Lilla Matilda var framme flera gånger hos honom och han försökte spela svårflirtad. När hon för tredje gången frågade honom om de skulle leka frågade han henne vad hon ville leka. När hon svarade mamma, pappa och barn sken Felix upp och sa: "Ja, det vill jag göra. Det har jag tänkt på hela tiden när jag varit hemma. Då kan vi göra sådant som man ska göra". Han har velat att vi ska leka det med honom varje dag, men vi tröttnar efter ett tag. Tydligen var det så att pappan i familjen ska sätta sig och pussla för det var vad Felix gjorde när jag lämnade dagis.

Efter att vi lämnat Felix åkte jag och Nelly och handlade på Maxi bland annat. När vi var där passade jag på att ge henne lite gröt på fiket som är där. Det går verkligen inte att mata henne när man är ute bland folk. Hon är intresserad av allt annat än gröt. Hon ska titta på alla som pratar runt omkring henne, så huvudet går fram och tillbaka, men nästan aldrig framåt. Det var en lång match att få i henne gröten idag.


.
Felix hade varit dagens barn på dagis idag. Då fick han öppna några askar på morgonsamlingen och det hade tydligen varit spindlar där i. Han skulle också följa med att hämta matvagnen, men enligt Felix så glömde han av att följa med och hämta den.

När vi kom och hämtade Felix på dagis blev han ledsen när han såg oss för han sa att han inte hade lekt klart med Edgar. De höll på att leka med en kulbana där man bygger ihop en bana som man sedan kan rulla en kula i. När jag bad honom visa mig banan visade han mig allt annat i stället och hamnade till sist i lekrummet där de "stora" barnen lekte med en bil. De blev inte jätteglada när Felix gick och satte sig på passagerarsätet för där skulle "mamman" i familjen sitta. Till slut fick jag med mig Felix hem och när vi väl kom hem ville han inte leka något utan bara sitta och slappa i soffan. Han blev nog trött efter den omställning det blir med så många barn.


Nelly är fortfarande snorig, men det känns ändå som att hon börjar att bli bättre. I eftermiddags var hon väldigt gnällig och det spelade ingen roll vad man gjorde så var hon ledsen. Den enda gången hon var glad var när hon kröp, så det fick hon göra tills det såg ut som att hon skulle somna på golvet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar