20 januari 2011

Utbrott

Felix vaknade i morse och skrek på mamma och pappa. Jag var på nedervåningen och fick rusa upp eftersom jag undrade vad som hade hänt. Det visade sig att han hade kissat ner sig och var helt blöt. Stackaren vaknade till detta elände och hade inte på långa vägar sovit klart. Det kommer visa sig i slutet av dagen.

Medan Felix var på dagis höll jag och Nelly på att städa och dona här hemma. Nelly hjälpte mest till att smutsa ner spegeln. Hon satt och tittade på sig själv hur länge som helst.


Precis innan vi skulle åka och hämta Felix på dagis satt Nelly i sin stol och sa för första gången "Da, da, da". Hon såg koncentrerad ut när hon formade dessa ord. Det ska bli så roligt att följa utvecklingen av språket, vilket som blir det första ordet m.m.

När jag kom till dagis och skulle hämta Felix blev han återigen ledsen för att jag kom. Han ville inte åka hem eftersom han och Edgar lekte att de var köttätande djur. Han bad mig åka hem igen och stängde dörren framför ögonen på mig. Ja, vad ska man göra? Jag fick prata honom till rätta, men idag hjälpte inte det utan han blev helt hysterisk och gapade, grät och skrek. Ett sådant utbrott som han fick idag har jag nog aldrig sett honom få. Han blev så arg så han verkade inte veta vart han skulle ta vägen. Anledningen till utbrottet var givetvis på grund av att han var så extremt trött. Det är bara synd att han inte förstår det själv. Han lugnade ner sig när vi väl kom ut och var så snäll och skötsam sedan. Vi gick in på Statoil och köpte en RisiFrutti till honom. Han betalade själv och bad kassörskan om en sked och tog tillbaka växeln som hamnade i myntautomaten. Det var en stolt Felix som kom ut och berättade för mig att han börjar bli stor nu som kan handla själv.

Medan jag var hos tandläkaren var Ola och barnen på Västra Gatan och shoppade lite. När de gick där hör Ola helt plötsligt hur Felix börjar gråta. Då visade det sig att han hade gått rakt in i en stolpe. När jag frågade honom senare varför han gick in  i den så svarade han bara; "Jag såg mig inte för mamma, därför gjorde jag det."

Idag när vi var och handlade passade vi på att köpa fodrade stövlar till Felix. Dagispersonalen vill att alla barnen har det eftersom de står och stampar i alla vattenpölar ute på gården. I och för sig så klarar Felix skor det väldigt bra, men det finns gränser för vad de klarar.


När det var dags för att äta lite kvällsmat återvände den extremt arga Felix igen. Det började med att han ville titta på Robin Hood och sitta i vardagsrummet och äta, men när vi sa att han ska sitta vid köksbordet började han gnälla lite. När han skulle få lite O'boy så klagade han över att den var för ljus, men pulvret hade åkt till botten och det vägrade han att lyssna på. Det blev återigen fullt av skrik och sura miner. Nu var det både hunger och trötthet som framkallade det här. Efter ungefär en kvart började han att lugna ner sig. Under utbrottets gång så gick han och torkade sina tårar inne på toaletten och sedan fortsatte han att gråta och då sa han; "Jag vill inte höra mitt gnäll, men det kommer bara tillbaka hela tiden."


Innan Felix gick och lade sig fick han vara med Ola och spela lite bilspel och det var en bra avrundning av dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar